رسالة الترحيب



ومــا كـنـت مـمـن يـدخـل العـشـق قلـبـه -
و لـكــن مـــن يـبـصـر جـفـونـك يـعـشــق
.




بحث هذه المدونة الإلكترونية

28‏/04‏/2011

على باب السفارة..............الشاعر .على سلامة


على باب السفارة...............






على باب سفارة كندا..
لمحت ابليس واف ايده استمارة..
بقول له على فين..
قاللي بص..
يا هجرة يا اعارة..
يا عم زهقت كفرت..
ألاقيش معاك سيجارة..
أنا انتهيت خلاص..
لا نافع وسواس ولا خناس..
ولا ليا عيش وسط الناس..
دي عالم مجرمين..
عندكوا فائض ف الفساد في كل البلاد..
ومش محتاجين شياطين..
مليش عيش ف البلد دي..
بقالي سنين عاطل..
وانتوا بتعرفوا
تقلبوا الحق باطل..
وتسلكوا القاتل..
وتمشوا ف جنازة المقتول..
ومفيش مشاكل..
يا عم ده انا بقيت اوسوس بالمقلوب..
وأقول للحرامي كفاية بقى توب..
انت هتعمل كل الذنوب لوحدك..
وانا ابليس..
اشتغل واعظ
ولا كمساري اتوبيس..
يا عم ده انا زمان..
كنت استنى حد ينسى يسمي
وهو بياكل لقمته..
دلوقتي كل اكلكم ملوث
وبصراحة الواحد خايف على صحته..
ده مفيش ضمير اساسا..
عشان اموته..
وكل واحد بمزاجه..
خربانة ذمته..
يا عم ده كل حاجة اتسرقت..
وكده الاجيال الجديدة من الحرامية اتظلمت..
يا راجل ده من كتر ما لطشت معايا..
خرجت في مظاهرة..
مع الناس اللي بتقول كفاية..
وبرضه مفيش فايدة..

الشاعر/علي سلامة.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

التعليق